Dertig kilometer betonijzer in Loilse carnavalswagens

LOIL – Met het verdelen van ruim dertig kilometer betonijzer startte onlangs voor de meeste Loilse carnavalsgroepen het nieuwe bouwseizoen. Al zo’n vijftien jaar wordt het raamwerk voor de carnavalswagens collectief ingekocht en vindt de uitgifte kort na de Diemse oktoberkermis op een centrale plek in het buitengebied van Loil plaats.

De meeste Loilse carnavalsgroepen kopen het betonijzer gezamenlijk in. Vorige week zaterdag werd er ruim dertig kilometer verdeeld.
De meeste Loilse carnavalsgroepen kopen het betonijzer gezamenlijk in. Vorige week zaterdag werd er ruim dertig kilometer verdeeld.

“Het begint inmiddels een traditie te worden”, zeg Jeroen Schuurman, die destijds met zijn carnavalsgroep de Rampallies de aanzet gaf voor de gezamenlijke inkoop. “Ik denk dat zo’n tachtig procent van de wagenbouwers in Loil meedoet. Het ijzer wordt in rollen verdeeld en is grotendeels in één middag opgehaald. Op elke wagen wordt gemiddeld ruim twee kilometer betonijzer gelast. In het begin bouwden de meeste groepen in Greffelkamp en ging er alleen al twintig kilometer naar de buurtschap.”

Waar er voorheen voor de details nog kippengaas werd gebruikt, wordt inmiddels vrijwel de hele carnavalswagen van betonijzer gebouwd. Na afloop van het carnaval breken de bouwers de hele constructie weer af en gaat het afval naar de oudijzerhandelaar. “Alleen de handen en koppen worden nog wel eens hergebruikt”, vertelt Stefan Peters.

Peters is naast bestuurslid van carnavalsvereniging De Vrolijke Drammers in Loil ook bouwer bij carnavalsgroep de Snotapen. “Wij bouwen al achttien jaar en in onze ‘topjaren’ hebben we wel eens vijf kilometer betonijzer in de wagen verwerkt. De laatste jaren bouwen we wat kleiner en rijden we alleen met een voor- en achterwagen mee in de optocht. Nu hebben we meestal aan twee kilometer genoeg.”

Samenwerken
Naast het betonijzer worden tegenwoordig ook de verf en stickerrollen gezamenlijk ingekocht. Zo helpen de carnavalsgroepen in Loil elkaar steeds meer bij het bouwen van de praalwagens. “Dat was vroeger ondenkbaar”, weet Schuurman nog. “Toen wij in 1992 begonnen, was het altijd een grote strijd wie de mooiste wagen bouwde. We kwamen ook nooit bij elkaar in de schuur, iedereen hield alles voor zichzelf. De laatste jaren helpen we elkaar en wordt er veel meer gezamenlijk opgetrokken.”

Nu het betonijzer is verdeeld, zijn alle groepen weer wekelijks in hun bouwschuren te vinden. Tot het carnaval op 26 februari begint, wordt er minstens één avond in de week en op zaterdagmiddag gebouwd. “Inmiddels kunnen de carnavalsgroepen zich via de website ook weer opgeven voor de optocht”, zegt Peters. “Een aantal heeft dat ook al gedaan. Officieel mogen er namelijk niet twee groepen voor hetzelfde onderwerp kiezen. Dus wie het eerst komt, wie het eerst maalt.”

Het Loilse carnaval begint op 13, 14 en 15 februari met de pronkzittingen. Kijk voor meer informatie op www.vrolijkedrammers.nl.