Masterplan Didam: kans of bedreiging?

DIDAM – Dat het Masterplan Didam leeft in het dorp bleek vorige week dinsdag maar weer eens tijdens een inloopavond bij Jan&Jan. Liefst 241 mensen gaven gehoor aan de uitnodiging van de gemeente Montferland om kennis te nemen van de plannen. Zowel voor- als tegenstanders lieten zich horen en brachten wensen en ideeën in.

Ook dinsdag was er weer veel discussie over de komst van een dorpsplein bij de kerk. “Waar moeten we met al het verkeer naartoe als er middenin het dorp een evenement wordt gehouden?”

“Ik zie het masterplan als een kans voor Didam”, zei Mary Welling, terwijl ze haar eigen ideeën voor verbetering van het dorpscentrum op papier zette. “Wat mij betreft mag het allemaal wel wat groener. Maar het is wel belangrijk dat het centrum bereikbaar blijft. Mensen doen hun boodschappen in Didam omdat ze hier hun auto voor de deur kunnen parkeren.”

Ook hoopt ze dat er van de Spoorstraat een eenrichtingsweg wordt gemaakt. “Die is veel te smal voor zoveel verkeer. Zo komt er bovendien meer ruimte voor parkeren en kunnen de winkeliers zich beter presenteren. De plannen voor een dorpsplein bij de kerk, waar de auto te gast is, juich ik alleen maar toe. Graag zie ik hier ook een wall of fame komen, waar we de opgravingen die bij de kerk worden gedaan terug zien in het straatbeeld.”

Burgerinitiatief
Op het laatste moment was ook het burgerinitiatief Wijzig Masterplan Didam door de gemeente uitgenodigd om zich te presenteren tijdens de inloop. De groep voert al vanaf het begin actie tegen het masterplan. “Ik vraag me af of het slim is om een supermarkt te bouwen aan het Raadhuisplein”, vertelde Nel Beekman, die aan de Dominee Kamplaan woont, en betrokken bij het burgerinitiatief. “De bevoorrading van één supermarkt heeft nu al veel impact in de buurt. Laat staan als er straks een supermarkt bij komt.”

Ook denkt ze dat de gemeente alle consequenties niet overziet van het verplaatsten van het dorpsplein naar de kern van Didam. “Als je alle evenementen naar het centrum van Didam verplaatst, waar moet je dan met het verkeer naartoe. Dat moet dan andere wegen zoeken, waardoor die helemaal vollopen.”

Communicatie
Daarbij laakt ze de manier waarop er tot nu toe door de gemeente is gecommuniceerd. “We hebben behoefte aan informatie en transparantie. Daarmee kweek je goodwill en krijg je het vertrouwen van de burger. Ik hoop dan ook dat we op een goede manier met de gemeente in gesprek komen en dat er ook naar ons wordt geluisterd.”

Loud Hafkenscheid vindt het vooral jammer dat in het masterplan het plein bij het voormalige gemeentehuis verdwijnt. “Daar hebben we toch al een geweldig mooi evenemententerrein”, zegt hij. “Ik zie niet hoe we dat bij de kerk ook kunnen maken. Waar blijf je dan met het verkeer als de Wilhelminastraat voor een evenement wordt afgesloten?”

Voorzieningen
Als het echter aan Harry Derksen ligt, gaat de schop morgen al de grond in. Volgens hem is het van groot belang dat Didam een facelift krijgt. “Willen we het huidige voorzieningenniveau in stand houden, dan moet er wat met het centrum gebeuren”, zei hij. “Anders bloedt het dorp dood.”

Theo Otten is het met hem eens. “Als we nu niks doen, dan is er over twintig jaar weinig meer over van de voorzieningen in Didam. Ik hoop wel dat in de plannen het Schoolstraatje behouden blijft. Dat heeft zoveel historie, dat mag niet verdwijnen. Al wordt het alleen maar voor fietsers en wandelaars in stand gehouden.”

Verkeer
Net als Derksen voorziet Otten ook nauwelijks verkeersproblemen bij het verplaatsen van het evenemententerrein naar het centrum van het dorp. “De op- en afrit van de A12 worden binnen afzienbare tijd naar de Hengelderweg verplaatst. Dan ligt het voor de hand dat het verkeer grotendeels via de zuidelijke randweg gaat. Nu moet dat nog allemaal over de Tatelaarweg naar de Griethse poort, waardoor ook automatisch voor de route door het centrum van Didam wordt gekozen.”