Glas voor kleine scholen half leeg of half vol?

STOKKUM – De Achterhoek krimpt met 8 procent. De reflex van krimp is, dat je moet groeien. Circa 49 Achterhoekse basisscholen moeten sluiten en gaan op in grotere scholen. Het is maar de vraag of je moet groeien om de kwaliteit van het onderwijs te kunnen behouden.

Uit zowel onderzoeken en CITO resultaten blijkt, dat de kwaliteit van het onderwijs bij kleine scholen niet onder doet voor de kwaliteit van onderwijs bij grote scholen. Sterker nog, bij kleinere scholen is meer aandacht voor het individu en zorgkinderen.

Mogen kleine scholen, dan niet klein zijn? De kwaliteit van het onderwijs hangt niet alleen af van het leerlingaantal, maar van wat leerkrachten, ouders en inwoners samen willen bereiken. De kleine scholentoeslag blijft bestaan. Dat is van groot belang voor de kwaliteit van het onderwijs en de leefbaarheid van kleine kernen. Het is echter de vraag of de onderwijsbesturen zich iets aantrekken van het behoud van de toeslag. Of juist doorgaan met de ingezette visie om te komen tot grotere scholen.

Is het glas voor een kleine school nu half leeg of half vol? Vroeger zaten 40 leerlingen op de Stokkumse basisschool. Stichting Katholiek Onderwijs Bergh heeft een voorgenomen besluit genomen om de school per 2015 te sluiten, omdat het leerlingaantal terugloopt van 81 in 2013 naar 46 in 2017. De stichting heeft acht basisscholen. De Stokkumse bassisschool staat op de derde plaats voor wat betreft de CITO score. De wettelijke opheffingsnorm ligt op 23 leerlingen.

Krimp vraagt om aanpassingsvermogen. Leg je neer bij het feit, dat je als kleine school vernieuwend onderwijs moet aanbieden in plaats van grote groepen kan draaien. De kwaliteit van het onderwijs hangt af van wat je samen wilt bereiken. Ga niet blind staren op leerlingaantallen. Richt de school flexibel in met combinatiegroepen in het belang van het kind en de leefbaarheid van onze kleine kernen Azewijn, Braamt, Nieuw Dijk, Loil en Stokkum.