LOIL – Haar allergrootste wens is om het oude Hammondorgel van Cor Steyn nog eens op het podium te krijgen tijdens een optreden met The Blacktop Symphony. En dan het liefst op Pinkpop. “We willen dat authentieke geluid heel graag op de grote festivals laten horen”, zegt Marjo Berentzen.
Berentzen is sinds vorig jaar de Hammondorganist van The Blacktop Symphony. De band won onlangs de publieksprijs bij de Achterhoekse Band Competitie en verdiende daarmee een optreden op Huntenpop. “Daar speel ik op een digitaal Hammondorgel. De techniek in het oude toonwielorgel heeft te veel te lijden als je het vervoert. Toch hoop ik hem ooit nog een keer op het podium te krijgen.”
De Loilse speelt al vanaf haar tiende orgel. Tot haar zestiende zat ze op orgelles. “Toen kwam het keyboard”, weet ze nog. “Daarmee speelde ik op feestjes en bruiloften om wat bij te verdienen. Verder begeleidde ik jarenlang het kinderenkerkkoor Singin Kids in Loil.” Dat deed ze tot 2012. In 2011 kocht ze haar eerste Hammondorgel, waarna ze het keyboard aan de kant schoof.
“Ik wilde eigenlijk het liefst zelf muziek maken”, zegt Berentzen. Op een Hammondorgel, waarbij ze werd geïnspireerd door de muziek van Deep Purple en Led Zeppelin. “Dat pure, authentieke geluid heb ik altijd prachtig gevonden. Zo is de liefde voor het Hammondorgel ontstaan. Ik wilde dat ook spelen en ben vervolgens op zoek gegaan naar Hammond-muziek.”
Cor Steyn
Tijdens haar zoektocht zag ze op Marktplaats het orgel van Cor Steyn staan, waarop hij in de jaren vijftig speelde in zijn VARA-tijd met Dorus. “Ik was meteen verkocht en heb het orgel met al zijn relikwieën in Drachten opgehaald. Samen met de Leslie-speaker, die de muziek uit het orgel tot leven brengt, en het klankkabinet.”
Inmiddels heeft Berentzen zes Hammondorgels en gaat ze op haar 52ste nog voor een carrière in de muziek. Uiteraard met haar zo geliefde instrument. Vorig jaar sloot ze zich aan bij de band van Frank Baks (35) en Arjan Paijers (35). De twee geboren Groenloërs zijn net zo ambitieus als Berentzen en hebben eveneens een voorliefde voor ambachtelijke instrumenten. Paijers speelt drums en Baks, net als Berentzen, het Hammondorgel.
The Blacktop Symphony
“Qua lagen heb je dan niet zoveel, waardoor onze muziek voorheen minder dynamisch was”, vertelt Baks. “We zochten er daarom een muzikant bij.” Na twee jaar zoeken en tal van audities kwamen de twee uiteindelijk uit bij Berentzen. “Ik kende Marjo al van de Hammond-club”, zegt Baks. “Ik zei tegen Arjan ‘als ik nou eens gitaar ga spelen en zij het Hammondorgel’. Vervolgens hebben we een avondje met z’n drieën gejamd en dat voelde direct goed. Met een Hammondorgel heb je meteen een deken van geluid, waardoor het heel groot klinkt.”
Het afgelopen jaar hebben de drie veel geschreven en gerepeteerd. Daarbij probeert de band een hele eigen sound te creëren, die de muzikanten zelf omschrijven als een mix van sferische en psychedelische rock met een vleugje jaren zestig en zeventig muziek. “We hebben pas een paar keer opgetreden”, vertelt Berentzen. “We wilden niet te vroeg de planken op, maar eerst een goede basis leggen. Het is echter ook lastig om met alleen eigen werk op de poppodia en festivals te komen.”
Daarom was de band ook zo blij met de winst van de publieksprijs bij de Achterhoekse Band Competitie. “We speelden daar voor het eerst onze eigen muziek voor mensen die ons nog niet kenden”, zegt Paijers. “Dat we veruit de meeste stemmen kregen, was een mooie waardering.”
Belangrijker is echter dat de band nu op Huntenpop mag spelen. Berentzen: “Voor mij het popfestival van het jaar. Daar zijn al veel onontdekte pareltjes begonnen. Hopelijk gaat het met ons ook zo en is Huntenpop het begin van een mooie muzikale carrière. Het ultieme doel is om ooit nog eens op Pinkpop te spelen. Het liefst met het oude Hammondorgel van Cor Steyn.”
Zondag 12 mei speelt Marjo Berentzen tijdens de afscheidsviering in de kerk van Loil op het kerkorgel. De viering begint om 9.30 uur.
Foto boven: Marjo Berentzen achter het oude Hammondorgel van Cor Steyn.