’s-HEERENBERG – Dat de kerststal en 3-armige kandelaar bij het christendom horen, weten de meeste kinderen wel. Maar bij de twee rollen perkament papier bedekt met blauw fluweel kijken ze elkaar vragend aan. “Dat is de Thora”, zegt gids Winny Frerix. “Waar wij de Bijbel hebben, lezen de Joden de Thora.”
“Die is zo heilig, dat je hem niet met je handen mag aanraken”, legt Frerix uit. “Je leest hem daarom met dit pennetje, de jat. Daar komt ook het woord jatten vandaan. Als je iets jat, zit je ook aan spullen, waar je eigenlijk niet aan mag komen.”
Frerix is één van de drie gidsen die woensdagmorgen zo’n tachtig leerlingen uit de groepen 6, 7 en 8 van de Bem school uit Zevenaar rondleidt door het kasteel in ’s-Heerenberg. Huis Bergh legt ze tijdens de rondleidingen de betekenis uit van de nationale feestdagen in het christendom, maar ook in andere religies. Bij het tafel schikken leren ze bijvoorbeeld welke symbolen bij de christelijke, joodse, Hindoestaanse, boedhistische en islamitische feesten horen. Frerix: “De flessen verf mogen jullie op de paarse tafel zetten. Die verwijzen naar het boedhistische ‘kleurtjesfeest’.”
Het programma ‘Feest! Weet wat je viert’ is ontwikkeld door het Catharijneconvent, het museum voor christelijke kunst in Utrecht. Veel mensen weten namelijk nauwelijks meer waar alle verschillende feesten vandaan komen en wat ze betekenen. Aan de hand van echte kunstwerken, spelletjes en opdrachten ontdekken kinderen in het museum zelf waarom we feest vieren en welke tradities en gewoontes daarbij horen.
Verschillen
Om het programma ook bij kinderen elders in Nederland onder de aandacht te brengen, heeft het Catharijneconvent contact gezocht met diverse andere musea met een religieuze kunstcollectie. Zo werd ook Huis Bergh aangeschreven. Het kasteel richt zich vooral op het christelijke geloof, maar geeft de kinderen ook uitleg over andere religies en de verschillen daartussen.
“Wie weet wat we met Pasen vieren”, vraagt Frerix aan de leerlingen uit groep 7 van de Bem school. “Dan vieren we dat Jezus is opgestaan uit de dood nadat hij aan het kruis is opgehangen”, weet één van de kinderen. “Wij geloven dat Jezus aan een paal is gestorven”, zegt een klasgenoot, die Jehova’s getuige is. “Dat staat in onze Bijbel.”
Zo blijken er tijdens het programma nog meer verschillen tussen het vieren van feesten binnen de religies te bestaan. In één groep zitten drie moslimkinderen, die hun klasgenootjes onder andere de betekenis van vasten uitleggen. “Kinderen leren ook veel van elkaar”, vindt Jacqueline Wissink van Stichting Huis Bergh. Wissink organiseert de rondleidingen in het kasteel samen met educator Monique Boom. “Het programma heeft daarom niet alleen als doel te leren over de christelijke feesten, het is eveneens belangrijk te weten dat er meer is dan je eigen geloof. Dan kun je ook meer respect voor elkaar opbrengen.”
De Bem school uit Zevenaar was vorige week de eerste school die in het kader van ‘Feest! Weet wat je viert’ het kasteel bezocht. “Het programma draait minimaal vijf jaar en er hebben zich al tien scholen aangemeld”, vertelt Wissink. “Er wordt door het Catharijneconvent zelfs een bus beschikbaar gesteld om de leerlingen naar het kasteel te vervoeren. Maar ook anderen zijn welkom. Zo hebben we rond kerst een familierondleiding en willen we tijdens het carnaval aan iedereen uitleggen wat dat feest met religie te maken heeft. Feest is een mooie kapstok waar je een heel jaar aan kunt ophangen. Iedereen is dan ook welkom om het programma mee te draaien.”