DIDAM – Er wordt al zeker twintig jaar over gesproken. Misschien zelfs wel dertig jaar. Gisteren werd echter opnieuw een belangrijke stap gezet richting definitieve realisering van de zuidelijke randweg in Didam. De gemeente Montferland, ProRail en Reef Infra gaven dinsdagmiddag het officiële startsein voor de aanleg van de spoorwegtunnel aan de Kerkwijkweg.
Met de spoorwegtunnel wordt een veilige overgang gerealiseerd tussen de Hengelderweg en Kerkwijkweg. Deze is nodig omdat de zuidelijke randweg aansluit op de spoorwegkruising, maar ook vanwege de bouw van Kerkwijk en de Brede School Zuid. Het project past bovendien binnen de doelstelling van ProRail om de veiligheid en betrouwbaarheid van het spoor te verbeteren.
“De voorbereidingen hebben lang geduurd. Maar de aanloop naar de aanleg van de spoortunnel is een schoolvoorbeeld van een constructieve en positieve samenwerking tussen de gemeente Montferland en ProRail”, vonden verantwoordelijk wethouder Tanja Loeff-Hageman en Frans Jansen, projectmanager van spoorbeheerder ProRail. “Inmiddels is er al veel gebeurd. Er zijn stukjes weg omgelegd, de overweg is veiliger gemaakt voor de leerlingen van de school en de leidingen en kabels zijn verlegd. Vanaf nu maken we de onderdoorgang en de aanpassing van het wegvak. Daarvoor moet de spoorbaan eerst een stukje worden opgehoogd.”
Uitdaging
Het werk wordt uitgevoerd door aannemer Reef Infra. Die staat voor een grote uitdaging. Omdat de spoorwegtunnel vrij kort op de bebouwing komt, kan deze niet ver de diepte in. “Dan hebben we namelijk te weinig ruimte om de weg weer op maaiveld hoogte te krijgen”, vertelde Alfred Siemes, directievoorzitter van Reef Infra. “Daarom wordt het spoor deels opgehoogd en de tunnel half verdiept. Een andere uitdaging is om de overlast voor het wegverkeer en de omwonenden zoveel mogelijk te beperken. Al kan het natuurlijk niet helemaal zonder overlast.”
Treinverkeer
Ook het treinverkeer zal enige last van de werkzaamheden ondervinden. Vanaf eind april tot en met half mei vindt er op het traject tussen Didam en Arnhem twaalf dagen lang een buitendienststelling plaats en worden de reizigers met bussen vervoerd. Volgens Jansen is dit best bijzonder. “Het gebeurt namelijk niet vaak dat het treinverkeer op een bepaald traject zo lang wordt stilgelegd.”
Omwonenden
Dinsdagavond werden de plannen en planning ook voorgelegd aan de omwonenden en andere belangstellenden. Tijdens een inloopavond bij Partycentrum Plok kregen zij alle gelegenheid om vragen te stellen. Hier was onder andere Harry Derksen namens de Wijkraad Zuid aanwezig. “Wij zijn tot nu toe heel tevreden over de samenwerking en communicatie met de gemeente”, zei Derksen. “We worden overal in gemoeid. Zo kunnen we onze achterban ook goed informeren en wordt er dus weinig geklaagd.”
Het afsluiten van de Kerkwijkweg voor doorgaand verkeer en de extra verkeersmaatregelen die inmiddels zijn genomen voor een veilige fietsroute voor de leerlingen van de diverse scholen hebben er tevens toe geleid dat het nu al veel rustiger is geworden in de wijk. Derksen: “De mensen hebben de omwegen al gevonden. Het verkeer is voor een derde afgenomen, waardoor het nu dus al een stuk veiliger is geworden voor onze kinderen.”
De spoorwegtunnel wordt eind 2014, begin 2015 opgeleverd. Meer informatie over het ontwerp en de planning staat op www.montferland.info/spoorwegtunnel.