Kijkje achter de schermen van de Loilse carnavalsoptocht

DIDAM/LOIL – Eén van de mooiste optochten van de regio trekt morgen door Didam. De toeschouwers zien vanaf 13.30 uur hoogstwaarschijnlijk weer tientallen prachtige praalwagens en duizenden bont gekleurde carnavalisten voorbij komen. Wat de mensen echter niet zien, is dat er achter de schermen al maanden hard is gewerkt om de optocht in goede banen te leiden.

De prinsenwagen van De Vrolijke Drammers in de optocht.
De prinsenwagen van De Vrolijke Drammers in de optocht.

Zo begonnen de voorbereidingen voor de optochtcommissie van carnavalsvereniging De Vrolijke Drammers uit Loil al in oktober. “Dan houden we onze eerste vergadering, waarin onder andere de optocht van het afgelopen jaar wordt geëvalueerd en alvast vooruit wordt gekeken naar de komende optocht”, vertelt bestuurslid Raymond Raben, die de Loilse optocht coördineert.

Begin november wordt dan al de vergunning aangevraagd en worden de ongeveer vijftien verkeersregelaars opnieuw gecertificeerd. In die maanden voor de optocht vindt er bovendien regelmatig overleg met de gemeente Montferland plaats. “Vanaf oktober tot drie weken na het carnaval hebben we een actielijst met ruim 150 punten.”

Veiligheid
“De vergunningaanvraag laten we eerst op provinciaal niveau screenen door de politie en brandweer”, zegt Raben. “Vervolgens wordt samen met CV De 11jes, die de optocht vanuit Nieuw-Dijk organiseert, de gemeente, verkeersspecialisten, brandweer en politie alles nog eens doorgenomen om de optocht zo veilig mogelijk te laten verlopen. Zo moeten alle calamiteitenroutes vrij zijn en de brandweerkazerne altijd bereikbaar blijven. Over de regelgeving hebben we ook veel contact met De Dösvlègels, omdat veel groepen uit Loil, Nieuw-Dijk en Didam op maandag ook naar Beek en Loerbeek trekken.”

Een paar weken voor de carnavalsoptocht wordt de hele route nog eens nagelopen om te kijken of er nog knelpunten zijn. “Dan gaan we letterlijk met een meetlint op pad om na te meten of de bomen wel tot zes meter zijn opgesnoeid. Anders kunnen sommige wagens er niet onderdoor. Als er takken breken en die vallen op het publiek dan kunnen de grootste ongelukken gebeuren. We attenderen de gemeente er op als we op bepaalde plekken risico’s zien, zodat die voor de optocht nog kunnen worden verholpen.”

Keurcommissie
Het is echter niet alleen belangrijk dat de route veilig is, ook de wagens in de optocht moeten aan de nodige eisen voldoen. Hiervoor gaat de keurcommissie, samen met een aantal leden van de Raad van 11 en een deel van het bestuur, al vanaf de kerst langs alle wagens. Zij controleren de constructie en geven de bouwers de nodige tips.

optocht_vrolijkedrammers_2014214“Er worden bijvoorbeeld voorwaarden gesteld aan de hoogte, lengte en breedte van de wagen”, legt Raben uit. “Verder wordt er onder andere gekeken of de draaiende delen wel veilig zijn weggewerkt, zodat niemand er met een hand of voet tussen kan komen. We willen alle groepen vooraf minstens één keer zien en bij twijfel twee keer. Dan kunnen we ze tijdig bijsturen en hoef je de wagen net voor de optocht niet af te keuren.”

Vandaag, tijdens de ‘kiekdag’, gaat de jury namelijk nogmaals naar alle bouwgroepen en presenteren de deelnemers hun wagen. Alle wagens zijn nu ook helemaal afgebouwd met koppen en voorwagens. “Tussen 10 en ongeveer 17.30 uur controleren we met de jury of al onze tips zijn meegenomen. We kijken bovendien hoe de groepen hun wagens presenteren. Al die aspecten worden uiteindelijk ook meegenomen in de beoordeling van de wagens tijdens de optocht.”

Optocht
Op zondag, de dag van de optocht, begint de begeleidingscommissie al om 8.30 uur met het plaatsen van de startnummers langs de Wehlseweg. In Didam worden rond die tijd ook de 48 verkeersborden op de weg gezet. Om 9.30 uur is er vervolgens een vergadering met de verkeersregelaars en de politie. De eerste wagens rijden om 10.30 uur namelijk al aan en daarmee begint het werk voor de verkeersregelaars. “Als we om 12.30 uur in Loil starten, moeten de laatste wagens op de Doetinchemseweg nog aansluiten.”

Daarna baant de optochtcommissie zich een weg naar Didam voor het defilé in het centrum. Voorheen vond dat plaats voor het oude gemeentehuis, nu heeft de commissie de beschikking over d’n Dunsel, waar voor een kop koffie voor de leden en het gemeentelijk college wordt gezorgd.

Drammersoptocht“Als de optocht voorbij is, worden de jurylijsten bekendgemaakt”, zegt Raben. “Samen met de jury drinken we dan nog wat bij de Harmonie. Daarna worden alle lijsten verzonden voor de prijsuitreiking van maandag en zit ons werk er voor de zondag op. Begin van de avond hopen we bij Hendriks in Loil dan ook weer met z’n allen te kunnen proosten op een goed en veilig verlopen optocht.”

De optocht van De Vrolijke Drammers telt in totaal zo’n negentig startnummers. Er doen ongeveer veertig wagens mee, die door ruim zestig mensen in goede banen worden geleid. In Didam sluiten er vanuit Nieuw-Dijk nog zeker zestig groepen aan bij de optocht.