DIDAM – Nu de horeca na maanden van sluiting vanmiddag weer open mag, lanceert Plok direct een nieuw concept. De buitenruimte rond het partycentrum is ingericht als foodgarden met vier tentoverkappingen, waaronder gasten kunnen genieten van gerechten uit vier verschillende keukens.
“Zoals in de foodhallen, die je tegenwoordig ook in Arnhem, Amsterdam en Rotterdam ziet”, legt Bram Gesthuizen uit, die het concept samen met zijn zwager Mark Italiaander vorm gaf. “Wij doen het alleen buiten, omdat we daar op dit moment meer gasten kwijt kunnen. En alle keukens zijn van onszelf, waar in een foodhal meerdere ondernemers actief zijn.”
Zo is er op het nieuw ingezaaide gazon van Plok een vuurplaats ingericht met een bakplaat, grill en open vuur. “Hier bakken we grillgerechten”, vertelt Italiaander. “Maar ook hotdogs met authentieke Amerikaanse sauzen. Van elk gerecht hebben we bovendien een vegetarische variant.”
Verder is er de big green corner, waar groene salades in combinatie met een warm product worden gecombineerd. In de foodcar is van alles voor bij de borrel verkrijgbaar en in de binnenkeuken worden alle partisseriegerechten bereid. Tenslotte staat er nog een koffiebar.
“We werken echter niet met een vaste menukaart”, zegt Italiaander. “De gerechten wisselen voortdurend. Als mensen iets missen, staan we open voor extra suggesties en zelfs voor nieuwe keukens. Er ligt ook al een tekening voor een pizzaoven. Maar mensen kunnen ook gewoon lunchgerechten bestellen als een uitsmijter, kroketten met brood en een broodje carpaccio. De foodgarden en het terras zijn om 12 uur ’s middags al open.”
Digitaal
Om het nieuwe concept uit te voeren, heeft de horecafamilie niet alleen de hele tuin opnieuw ingericht, maar is er ook een nieuw softwaresysteem aangelegd. Dit maakt het mogelijk dat er op elke tafel kan worden gewerkt met een digitale menukaart. “Iedere tafel heeft een unieke QR-code”, vertelt Gesthuizen. “Daarmee kun je bestellen wat en wanneer je maar wilt. Zo kunnen de gasten zelf bepalen wanneer de gerechten en dranken worden geserveerd en kunnen ze zelfs uren blijven zitten zonder iets te bestellen. Op die manier vermijden we zoveel mogelijk het contact, maar blijven we wel onze gastvrijheid geven.”
Zo heeft de coronacrisis de horecaondernemer veel omzetverlies opgeleverd, maar ook weer de nodige creatieve ideeën gebracht. “We hebben de afgelopen maanden veel geleerd en nieuwe dingen bedacht”, geeft Italiaander toe. “We hebben bijvoorbeeld een online pubquiz en bingo georganiseerd, wat we anders nooit hadden gedaan. En deze foodgarden hadden we ook nooit kunnen inrichten als al onze werkzaamheden bij Plok, Jan&Jan en Steak’m gewoon waren doorgegaan. We krijgen er extra energie van. Aan de andere kant moet je ook wel, om te overleven en al het personeel aan het werk te houden.”
Coronaproof
De foodgarden is ruim opgesteld, zodat de afstand van anderhalve meter tussen de tafeltjes ruimschoots wordt gehaald. Daarbij wordt er gewerkt met looproutes, ook voor de bediening. “In eerste instantie is de foodgarden alleen in het weekend open”, zegt Gesthuizen. “Maar als de behoefte er naar is, gaan we ook doordeweeks open. Mensen kunnen een minuut voor hun komst nog reserveren en we zijn ook gewoon open voor terrasgangers. Net als bij Jan&Jan en Steak’m, waar ons restaurant en terras vandaag ook weer open gaan.”
Foto: De nieuw ingerichte foodgarden bij Plok.