Diem heeft eindelijk zijn eigen speciaalbiertje

DIDAM – Het brouwen van de eerste tweeduizend liter is voltooid. De flesjes zijn gevuld en de etiketten geplakt. Maandenlang is er gewerkt aan de promotie en inmiddels zijn de voorbereidingen voor de lancering van Diems Bier op zaterdag 5 april in volle gang. Vanaf negen uur ’s avonds vindt er bij Jan & Jan een grote launch party plaats waar het eerste Didamse speciaalbiertje eindelijk mag worden geproefd.

Edwin te Dorsthorst (links) en Nick Pollmann op het terras van Jan & Jan met op de achtergrond de Diemse toren.
Edwin te Dorsthorst (links) en Nick Pollmann op het terras van Jan & Jan met op de achtergrond de Diemse toren.

“Iedereen krijgt bij binnenkomst een flesje Diems Bier van ons”, zeggen Edwin te Dorsthorst (27) en Nick Pollmann (22). “Rond tien uur is de officiële lancering en willen we met zijn allen proosten. Het wordt een mooie happening met onder andere DJAMES, Nederlandstalige muziek van Jeremy, een beetje Latin house en Top 40 hits. Er lopen biermeisjes rond en we zijn bezig met een oranje loper, de kleur van het logo van Diems Bier.”

Het idee voor het eigen biertje ontstond vorig voorjaar. Pollmann en Te Dorsthorst werken allebei bij Jan & Jan en kregen op het terras vaak de vraag ‘heeft u ook een lokaal biertje?’. “Altijd moesten we ‘nee’ verkopen. Terwijl Didammers toch echte bierdrinkers zijn, had het dorp nog geen eigen bier. Dat bracht ons op het idee om zelf iets op de markt te brengen.”

Brouwerij
Een eigen brouwerij bleek onhaalbaar. Dus gingen de twee op zoek naar een brouwer die samen met hun het recept voor het streekbier wilde ontwikkelen. Die vonden ze in Rha. “We hadden meteen een goed gevoel bij Brouwerij Rodenburg. Gelukkig had brouwer Steve Gammage dat ook bij ons.” Die samenwerking leidde uiteindelijk tot een stevig biertje met een frisse smaak.

Begin dit jaar is het bier gebrouwen. Dan heeft het een rustperiode van acht tot negen weken nodig om na te gisten. “We hebben een dag met Steve meegelopen om samen het recept te bepalen en deel te nemen aan het brouwproces”, vertelt Pollmann. “Daarbij hebben we de uitkomsten van de bierproeverij ook meegenomen. Er is gekozen voor een licht blond biertje, waar we een citrussmaak aan hebben toegevoegd. Hiervoor hebben we een speciale hopsoort gebruikt. Het bier heeft dan ook een frisse smaak met een wat bittere afdronk. Er zit 5,5 procent alcohol in. Een biertje met karakter.”

Diems Bier is dan ook een speciaalbier. “Wel toegankelijk, maar geen standaard gefilterd pilsje”, zegt Te Dorsthorst. “Daardoor is het iets troebel. Het is een mooi ambachtelijk product met een moderne uistraling, dat vooral ook jongeren moet aanspreken.”

Promotie
Na de lancering op 5 april wordt het nieuwe moderne streekbier in een groot aantal horecagelegenheden in Montferland geschonken, maar ook op een aantal locaties in Zevenaar en in diverse sportkantines. Verder zijn de 33 centiliter flesjes in geschenkverpakking verkrijgbaar. “Ook hebben we een unieke koeler als promotieartikel”, toont Te Dorsthorst. “En we hebben viltjes en stickers laten drukken, waarmee we Diems Bier tijdens het carnaval al flink hebben gepromoot.”

Tijdens de launch party op 5 april bij Jan & Jan aan het Lieve Vrouweplein in Didam kan Diems Bier dus voor het eerst worden geproefd. “Iedereen krijgt een biertje van ons, maar er kunnen uiteraard ook andere drankjes worden besteld”, benadrukken de twee. “Het wordt gewoon een gezellige avond.” Entreekaarten voor het feest kosten 6 euro en zijn verkrijgbaar bij Primera De Moriaan, Jan & Jan, Plok, Steak’m en via de website www.diemsbier.nl.