‘Bijdehandjes’ Het Kompas starten eigen onderneming

DIDAM – Tientallen bedrijven in Didam en Zevenaar kregen de afgelopen weken bezoek van leerlingen uit groep 8 van basisschool Het Kompas. Daarbij dwongen de kinderen honderden spulletjes af, die gratis of voor een ‘zacht prijsje’ konden worden meegenomen. Donderdagmiddag verkochten de ‘ondernemers in spe’ de verkregen waren op hun eigen ‘Bijdehandjesmarkt’.

V.l.n.r. Anouk, Bart en Brian prijzen hun waren aan op de ‘Bijdehandjesmarkt’.
V.l.n.r. Anouk, Bart en Brian prijzen hun waren aan op de ‘Bijdehandjesmarkt’.

“We zijn misschien wel bij honderd bedrijven geweest”, zegt Brian Polman (11). “Bij W & O kregen we heel veel Disney spullen, van Palletfabriek Derksen pennen en andere relatiegeschenken, bij Kapper Cor tasjes met kappersspullen en van Burger King oranje hoedjes. Eén van de moeders, Martine Loeters, heeft ons namens de Aviko 25 kilo frietjes geschonken. Die zijn tijdens de markt gebakken en verkocht.”

De leerlingen deden mee aan het ondernemersproject Kids in Bizz, dat jaarlijks in groep 8 van Het Kompas wordt gehouden. Gedurende vijf weken leerden ze wat er bij komt kijken als je een eigen bedrijf wilt starten. De lessen werden begeleid door ondernemer, buurman en ouder Harry Derksen.

“Hij heeft ons onder andere geleerd hoe een onderneming werkt”, vertelt Bart van Wessel (12). “Hoe je moet inkopen en verkopen om winst te maken. Maar ook hoe je een sollicitatiebrief en cv moet schrijven. Vervolgens moesten we een goed doel kiezen waar we onze winst aan wilden schenken”, vult Anouk Florissen (11) haar klasgenootje aan. “Ongeveer de helft van de klas stemde op Villa Joep. Dat is een stichting voor kinderen die neuroblastoom kanker hebben. Het erge daarvan is dat je vaak niet ouder dan 6 jaar wordt.”

Naam
Voor de nieuwe onderneming moest echter ook nog een naam en logo worden verzonnen. Dat werd uiteindelijke ‘De Bijdehandjes’ met een bijpassend logo van Maja en Willie de Bij. “Tijdens het kiezen van de naam deden twee jongens heel bijdehand”, weet Brian nog. “Zo kwamen we op de naam. Omdat het thema het WK voetbal was, hebben we de bijen in het logo oranje en zwart gekleurd.”

Bijdehandjes 3 (640x426)Bij de onderneming hoorde uiteraard ook een website. Deze werd gebouwd door Bart. “Hier hebben we uitleg gegeven over de markt en over ons goede doel”, vertelt hij. “Maar mensen konden hier ook producten reserveren en op een bestellijst plaatsen. De spullen konden ze vanmiddag (donderdag, red.) op de markt ophalen.”

Naast de van de bedrijven gekregen producten werden er tijdens de markt ook zelf gemaakte spullen verkocht, zoals armbandjes en wraps. Verder zetten de leerlingen een freerun parcours uit op het schoolplein, stond er een grabbelton en konden kinderen zich tegen een kleine vergoeding laten schminken. Hoeveel geld er uiteindelijk kon worden overgemaakt naar het goede doel, was na afloop van de braderie nog niet bekend. “Maar we verwachten toch zeker een paar honderd euro.”