MONTFERLAND – BUUV wordt in Montferland steeds meer door zorgverleners en begeleiders ontdekt als mogelijkheid vragen en wensen van cliënten te matchen met aanbod van andere burgers. Zij kunnen vanuit hun functie contactpersoon zijn bij het plaatsen van een vraag of aanbod op het (digitale) prikbord van BUUV.
“Als wijkverpleegkundige in de wijk kom ik bij veel mensen over de vloer”, zegt Ankie, die werkzaam is bij Buurtzorg. “Door de bezuinigingen zie ik dat er dingen niet (meer) gebeuren die wel noodzakelijk of wenselijk zijn voor het welzijn van de cliënten. Soms gaat het over eenmalige of tijdelijke activiteiten, soms is de vraag meer structureel zoals hulp bij het boodschappen doen.”
Lang niet iedereen heeft voldoende contacten in de omgeving om zelf deze zaken op te lossen. Ankie: “Wij attenderen ze dan op de mogelijkheden van BUUV. Veel cliënten zijn niet digitaal actief. Als zij niemand hebben om hierbij te helpen, pakken wij als team van Buurtzorg dit stokje op. Zo ben ik van een aantal cliënten contactpersoon voor BUUV geworden. Op deze manier hopen we toch een aantal ‘gaten’ in de ondersteuning van kwetsbare mensen op te kunnen vullen.”
Hetty las ook over BUUV en de opzet sprak haar aan. “Ik vind het prettig om wat voor en met anderen te doen. Omdat de activiteit geen structureel karakter hoeft te hebben, past dat goed bij mijn manier van leven. Ik ben namelijk regelmatig langere tijd van huis en dan kan ik niet vast zitten aan verplichtingen.” Toch wil ze de periodes dat ze wel thuis is graag voor anderen klaar staan.
Account
Daarom maakte ze een account aan en reageerde op een vraag van iemand om te helpen met het in elkaar zetten van een kast. “Dat heb ik vaker gedaan. Het was een erg leuke match. We hebben na het klaren van de klus gezellig koffie gedronken en over van alles en nog wat gepraat.”
Ze bleef regelmatig het prikbord in de gaten houden. Zo kwam ze de vraag tegen of iemand een brief kon afgeven bij een kantoor. Toen ze hierop reageerde kwam ze in contact met Ankie, de contactpersoon van betrokkene. Ankie had deze vraag geplaatst in overleg met haar cliënt. Haar cliënt komt nauwelijks de deur uit vanwege lichamelijke klachten en heeft weinig contacten in de directe omgeving.
Hetty: “Na een tijdje belde hij me op dat de ingevulde formulieren nog steeds niet retour waren gekomen en of ik bij het kantoor wilde informeren hoe dat zat. Zo kwam ik er achter dat hij een aantal zaken moest regelen waar hij alleen niet uit kwam. Ik wilde dit wel met hem op wilde pakken. Vanuit mijn beroepsmatige achtergrond weet ik hoe je één en ander moet regelen. Het mooie is dat ik er zelf ook weer een hoop van leer, qua kennis bij blijf en mezelf op deze manier blijf ontwikkelen. Het geeft me veel voldoening bovendien.”
Voor meer informatie over BUUV: www.montferland.buuv.nu, 0316-292827 of info@montferland.buuv.nu. Voor het aanvragen van een presentatie kan contact worden opgenomen via buuvmontferland@gmail.com.