NIEUW-DIJK – De afspraak was dat er na deze schoolvakantie een veilige fietsroute zou liggen vanuit Nieuw-Dijk naar brede school De Expeditie in Kerkwijk. De gemeente wilde zo snel mogelijk na het afgelopen schooljaar beginnen met de aanpassingen aan de rotonde op de kruising van de Bievankweg met de Ruigenhoek en Beekseweg. Tot op heden is er echter nog niks gebeurd.
Sterker nog, de werkzaamheden zijn opgeschoven naar de periode van 7 tot en met 26 oktober. De reden is dat er nu ook wordt gewerkt aan het spoor in verband met de spoorverdubbeling tussen Wehl en Zevenaar. Nog meer hinder en vertragingen door het aanpassen van de rotonde is volgens de gemeente niet wenselijk en verantwoord. Dus is de komst van een veilige oversteek van de Bievankweg voor fietsers opnieuw uitgesteld.
Tot teleurstelling van de inwoners van Nieuw-Dijk. Zij wachten namelijk al vanaf 2017, sinds het sluiten van de Antoniusschool, op een veilige schoolroute vanuit het dorp naar de brede school. “Wij zijn uiteraard niet blij met dit uitstel”, zegt Willem Wolters van de Vereniging Leefbaar Nieuw-Dijk. “De werkzaamheden staan al meer dan een jaar op de rol. Maar voorlopig blijft het zo, zoals het nu is. Daar zijn we zelf ook een beetje door verrast.”
Wolters was namelijk op vakantie en ging er van uit dat de werkzaamheden al waren gestart. “Dat is ons ook beloofd”, vertelt hij. Hij kreeg vorige week donderdag pas een schrijven van de gemeente Montferland dat de uitvoering niet kon plaatsvinden. Twee dagen nadat de gemeente hierover al een bericht op haar eigen Facebook-pagina had geplaatst.
“Volgens de gemeente was er direct na het einde van het schooljaar geen aannemer beschikbaar, maar die zou op maandag 29 juli wel beginnen. Het verbaasd ons dan ook dat de gemeente hierbij geen rekening heeft gehouden met het werk aan het spoor. Dat was toch ook al langer bekend? Bovendien had ik het wel netjes gevonden als dat eerst met ons was gecommuniceerd. Wij zijn namelijk steeds in gesprek geweest met de gemeente over de veilige oversteek.”
Aanpassingen
De Vereniging Leefbaar Nieuw-Dijk kan wel leven met de aanpassingen die aan de rotonde worden gedaan. Zo wordt de overrijdbare rammelstrook van het middeneiland vergroot van twee naar drie meter en komen de fietsoversteken verder van de rotonde af te liggen, op tien en een halve meter van de haaientanden. Op die manier krijgen vrachtwagens meer ruimte op de rotonde. Ook gaat de oversteek over de Bievankweg vanuit Beek eruit.
De middengeleiders worden eveneens verbreed, van twee naar drie en een halve meter. De hekjes op alle drie middengeleiders worden zo geplaatst, dat de fietsers altijd zicht hebben op het naderende autoverkeer. Ook komen er gele, verhoogde plateaus. Verder komen er rode fietssuggestiestroken aan beide kanten van de Bievankweg.
“We vinden het alleen jammer dat de heg tussen de Korte Klauwenhof en de Beekseweg blijft staan”, zegt Wolters. “Daardoor blijft de bocht overzichtelijk. De Korte Klauwenhof komt straks echter wel haaks op de Bievankweg te liggen. Bovendien wordt het fietspad iets verder van de heg en dichter bij de weg gelegd. Daardoor komt er toch wat meer overzicht.”
Kosten
Alle aanpassingen kosten de gemeente ruim drie ton. In eerste instantie waren er ook plannen om de rotonde te verleggen of te vervangen voor een T-splitsing. Die zouden echter nog veel duurder uitpakken.
“Om miljoenen in de kruising te investeren, is en beetje idioot”, vindt ook Wolters. “Zeker omdat in de nabije toekomst de oprit naar de A12 wordt verplaatst van de Tatelaarweg naar de Hengelderweg. Dan buigt veel (sluip)verkeer sowieso af naar de Ruigenhoek en gaat niet meer over de Bievankweg richting het centrum van Didam. Wij zijn dan ook tevreden met deze aanpassingen.”