‘Wij kenden vroeger geen mobieltjes, maar speelden altijd buiten’

DIDAM – ‘Wat was er vroeger beter dan nu? En waar speelde u als kind mee?’ Het waren zomaar twee vragen die leerlingen uit groep 6 van Brede School De Ontdekking vorige week dinsdag stelden aan senioren van Diafaan in Meulenvelden. Jong interviewde hier oud in het kader van het Wenswijkproject, waar de school in december 2012 mee startte.

V.l.n.r. Ties Froon, Kim Meijer, de heer Banning en Tom Ekeris. De leerlingen van Brede School De Ontdekking interviewden de 92-jarige over vroeger.
V.l.n.r. Ties Froon, Kim Meijer, de heer Banning en Tom Ekeris. De leerlingen van Brede School De Ontdekking interviewden de 92-jarige over vroeger.

“Vroeger was alles heel anders dan nu”, antwoordde de heer Banning. De 92-jarige Loilenaar woont sinds januari van dit jaar in Meulenvelden en werd geïnterviewd door Tom van Ekeren (10), Ties Froon (9) en Kim Meijer (9). “De verschillen met toen zijn zo groot, dat is bijna niet aan jullie uit te leggen. Wij kenden vroeger geen mobieltje. Er waren zelfs nauwelijks telefoons. Tegenwoordig zitten jullie allemaal met dat ding te knipsen. Wij speelden vroeger altijd buiten.”

“Dat doen wij ook wel, maar we zitten ook wel veel achter de computer”, gaven de drie toe. Het buitenspelen van toen en nu kent echter ook wel wat gelijkenissen. “Wij speelden met alles wat er voorhanden was”, zei Banning. “Met knikkers en hoepels, en verder korfbalden en voetbalden we in de wei.” Die spelletjes zijn de leerlingen niet vreemd. “Wij voetballen en knikkeren ook. Als we buiten zijn, spelen we verder wel eens verstoppertje en tikkertje.”

Gesprek
Voor het Wenswijkproject in Meulenvelden werden de 52 kinderen van Brede School De Ontdekking dinsdag allemaal in groepjes van drie verdeeld. Allemaal bezochten ze minimaal één oudere of echtpaar. “Jullie moeten de vragen rustig en duidelijk stellen”, kregen ze van leerkracht Danique Kraaijvanger als tip mee. “Bij oudere mensen is het gehoor namelijk wat minder dan bij ons. Het gaat erom dat jullie een leuk gesprek hebben.”

Dat hadden de meesten wel. Al begrepen de leerlingen, mede door het generatieverschil, hun oudere medemens niet altijd. Op de vragen wat het lievelingseten van de heer Banning is en welke diploma’s hij heeft, kregen de drie ‘balkenbrij’ en ‘Lagere Landbouwschool’ als antwoorden. Met enigszins verbaasde blikken werden de antwoorden opgeschreven.

“De antwoorden op de vragen worden op school door de kinderen uitgewerkt in een soort mini levensboek voor de geïnterviewde senioren”, vertelde Petra Frölich van welzijnsorganisatie Welcom, die de ontmoeting tussen jong en oud mede tot stand bracht. “Misschien is het ook wel leuk om de verhalen door de kinderen zelf aan de ouderen te laten vertellen”, stelde een medewerkster van Diafaan voor. “Als dat niet lukt, gaan we ze zelf voorlezen. Daarmee kunnen we het project op een mooie manier afsluiten.”

Wenswijkproject
Het verhalenproject is slechts één van de activiteiten in het kader van het Wenswijkproject van De Ontdekking. “Elke maand wordt er voor een bepaalde groep van de school iets samen met senioren georganiseerd”, zei Frölich. “Voor kerst was er bijvoorbeeld een korenslag. Verder is er een pannenkoekendag geweest en hebben jong en oud meegedaan aan Circus Jong en Belegen.”