Veertiende Olympische Spelen voor Maarten Kroesen: ‘Vier weken lang vlammen voor TeamNL’

DIDAM – De Spelen in Parijs zijn al zijn veertiende Olympische avontuur. Niet als sporter, maar als begeleider van TeamNL. Maarten Kroesen regelt al 26 jaar de reizen van de Nederlandse Olympiërs. Tot en met 2022 deed de Didammer dat in loondienst. “Nu word ik als zelfstandige ingehuurd door NOC*NSF.”

“In 2022 ben ik voor mezelf gestart”, vertelt Kroesen. “Op dat moment kwam vervolgens café, cafetaria en slijterij De Viersprong in Nieuw-Dijk op ons pad. Daarvan zijn mijn man Hans (Berendsen) en ik tot 1 april eigenaar geweest. In de zomer van 2023 belde sportorganisatie NOC*NSF of ik TeamNL wilde begeleiden voor en tijdens de Olympische Spelen van 2024 in Parijs. De voorbereidingen heb ik toen naast mijn werkzaamheden bij De Viersprong gedaan.”

Uiteindelijk werd dat voor Kroesen echter teveel. Daarom stopten Hans en hij in april als horecaondernemers. Sindsdien is Kroesen, vanuit zijn bedrijf MK Projectmanagement, meer dan fulltime bezig met de voorbereidingen op de Olympische Spelen, die van vrijdag 26 juli tot en met zondag 11 augustus in Parijs plaatsvinden. Kroesen reisde vorige week woensdag al af naar de Franse hoofdstad.

Logistieke uitdagingen

Kort gezegd ondersteunt Kroesen als zelfstandig zzp’er bedrijven en organisaties bij logistieke uitdagingen. Voor NOC*NSF betekent dit dat hij voor de hele ploeg, zo’n 500 personen, de reis en de bagage regelt. “Tijdens eerdere Olympische Spelen ging dat voornamelijk om vliegreizen”, zegt hij. “Maar omdat NOC*NSF duurzaamheid hoog in het vaandel heeft staan, wordt er dit keer zo min mogelijk gevlogen. Van heel TeamNL reist bijna 99 procent met de trein of met de bus. Voor alle sporters en begeleiders houd ik de reserveringen bij en doe ik de wijzigingen, die de laatste weken en masse binnenkwamen.”

Maarten Kroesen in Parijs.

Want voor de sporters begint Kroesen dan wel meer dan een jaar van tevoren met de planning, maar dan zijn de kwalificaties nog niet geweest. “Die zijn drie weken geleden pas afgerond. Pas als een sporter of ploeg is gekwalificeerd kun je aan de slag met de definitieve reis naar Parijs. Wanneer is de reis, hoeveel extra bagageruimte is er nodig, welk lunchpakket is er besteld, is de accreditatie geregeld, sluit de assistentie aan in Parijs? Ik ben ervoor om de sporter zoveel mogelijk te ontlasten. Die moet alleen maar bezig hoeven te zijn met het leveren van sportprestaties in Parijs.”

Daarbij moet ook de organisatie weten wie, wanneer, waar aankomt. “Bij dit soort complexe groepen zijn er zoveel verschillende dingen die het schema kunnen beïnvloeden. Zo kan het zijn dat sporters niet op locatie kunnen trainen en daarom pas een dag later willen vertrekken. Of als ze onverwacht snel zijn uitgeschakeld nog dezelfde dag naar huis willen. De wedstrijden voor de zeilers zijn in Marseille. Als er iets verandert in de verbinding van Parijs naar Marseille dan heeft dat ook weer invloed op de reis naar Parijs. Mijn taak is om het totaalplaatje te bewaken.”

Trein

Dat de Olympiërs nu vooral per trein naar Parijs reizen, heeft voor Kroesen wel voordelen. “De trein is makkelijker te behappen”, vindt hij. “De luchtvaart is vrij directief. Nu heb ik alles veel meer zelf in handen. Bij treinreizen heb ik rechtstreeks inzicht in het reserveringssysteem. Dan kun je makkelijker wijzigingen aanbrengen.” Daarbij zijn de reismogelijkheden naar Parijs groot. “Toen de Olympische Spelen in Tokyo plaatsvonden, ging er bijvoorbeeld maar één vlucht per dag. Naar Parijs rijden tot wel zestien treinen, gaan twaalf vluchten en kun je ook nog via de weg. Er zijn vele wegen die naar Parijs leiden.”

Tokyo

Als Kroesen wordt gevraagd naar zijn meest bijzondere Spelen refereert hij ook aan Tokyo. Die vonden drie jaar geleden plaats, waar ze voor 2020 op de kalender stonden. “Vanwege corona werden deze echter uitgesteld. Maar de sporters en begeleiders kregen nog wel te maken met allerlei coronamaatregelen. Die begonnen al in Nederland met tal van COVID-tests voor vertrek. Maar ook op Schiphol, onderweg en bij aankomst in Japan waren er allerlei controles. Dat vergde uiteraard veel extra voorbereiding, ook voor mij, maar maakte deze Spelen ook heel speciaal.”

Sporters

Voor zijn meest memorabele sportmomenten blikt Kroesen terug naar de Olympische Zomerspelen van 1992 in Barcelona en de Winterspelen van 2010 in Vancouver. In 1992 was hij er zelf nog niet bij, maar die beleefde hij via de radio terwijl hij op vakantie was. “Het was het jaar dat Ellen van Langen zeer verrassend de 800 meter won. Het radioverslag van die race vergeet ik nooit meer.”

In Vancouver was hij er wel bij. De schaatsploeg van Nederland kende tijdens die Spelen vele ups en downs, weet Kroesen nog. Zo pakten Sven Kramer, Mark Tuitert en Irene Wüst goud, maar werd Kramer ook gediskwalificeerd na zijn winst op de tien kilometer vanwege een foute wissel. “Dan krijg je ook te maken met gedesillusioneerde sporters.”

Hoogtepunten

Maar om nou een echt hoogtepunt te noemen tijdens de veertien Olympische Spelen waar hij bij mocht zijn, vindt hij lastig. “Alle Spelen hebben hun hoogtepunten. Ik heb één keer een openings- en sluitingsceremonie meegemaakt. Dat was heel gaaf. Maar ik heb geen favoriete sporters of sportmomenten. Daarmee doe ik anderen tekort.”

Daarbij vindt Kroesen alle sporten mooi en het heel bijzonder om in de buurt van al die sporters te mogen opereren, welke prestaties ze ook leveren. “Het is heel speciaal om met mensen te kunnen praten waar je heel veel bewondering voor hebt. Ik ben dan ook blij dat het nu allemaal gaat beginnen. Net als de sporters heb ik er lang naartoe geleefd. Nu is het vier weken lang, zeven dagen in de week, zestien uur per dag vlammen om de sporters zo goed mogelijk te faciliteren. Daar krijg ik ontzettend veel energie van.”

Hoofdfoto: Een groot deel van de voorbereidingen voor de Olympische Spelen in Parijs deed Kroesen vanachter zijn computer en laptop thuis.