’s-HEERENBERG – Het Mechteld ten Ham weekend moet het dit jaar doen zonder het openluchtspel. In plaats daarvan voert Theater 2000 diverse keren de sketch ‘De valse heks’ op, een vermakelijke parodie op de vroegere hekserij. “We hadden toevallig al een stuk liggen over heksen”, vertelt Antoinet Braam, die de rol van zwerver speelt. “Dat komt nu goed van pas.”
De Stichting Mechteld ten Ham hoorde namelijk pas onlangs dat het de regisseur niet was gelukt om een verhaal – gebaseerd op Hildegard von Bingen – te schrijven voor het openluchtspel. “Toen zaten we ineens zonder”, zegt bestuurslid Margret Houdijk. “Maar gelukkig bood Theater 2000 de oplossing.”
De stichting benaderde het ’s-Heerenbergse theatergezelschap met de vraag of zij nog een alternatief voor handen had. “Eind mei, begin juni gaan we altijd op zoek naar een stuk voor onze jaarlijkse toneelvoorstelling in april”, vertelt speler Anton Frauenfelder. “We hebben toen een aantal scripts besteld en daar zat toevallig ook een verhaal over een heks bij. Dat wilden we eigenlijk laten liggen voor volgend jaar, maar dat past nu natuurlijk perfect in het Mechteld ten Ham weekend.”
Zes spelers van Theater 2000 gaven vervolgens aan wel mee te willen werken aan de uitvoering ervan. Tonia Vriezen bood zich aan als regisseur. Zij kortte het verhaal in tot een stuk van ongeveer achttien minuten. “We zijn pas op 27 juli begonnen met de repetities”, zegt Vriezen. “Normaal oefenen we maar één keer in de week, maar nu kwamen we op dinsdag- en donderdagavond samen in het Barghse Huus, omdat we het anders niet hadden gered.”
Heksenweegschaal
Het verhaal gaat over de beroemde heksenweegschaal. Miralda, die als een verdachte heks wordt berecht, moet op de weegschaal plaatsnemen. Een vrouw uit het volk heeft een grote hekel aan Miralda, omdat zij ook van haar geliefde houdt. Zij zorgt voor veel valse stemming tijdens de terechtstelling. De vrienden en familie van Miralda nemen het juist voor Miralda op.
“Van een toneelvereniging uit Brabant hebben we een heksenweegschaal geleend, die we in de voorstelling gebruiken”, vertelt ‘schout’ Frauenfelder. “We spelen het stuk vrijdagavond bij de opening voor zalencentrum de Gracht en hopen dat we het oude stadhuis en de schandpaal als decor mogen gebruiken. Hier voeren we de voorstelling zondagmiddag vanaf 13 uur ook nog drie of vier keer op.”
Interactief
De voorstelling is interactief. Het publiek mag uiteindelijk beslissen welke straf Miralda krijgt. “Als zwerver steek ik bordjes met korte, krachtige teksten omhoog, die de toeschouwers mogen roepen”, zegt Braam. “Zo krijg je een leuke wisselwerking met het publiek.”