’s-HEERENBERG – De Supercoop in ’s-Heerenberg brengt in samenwerking met carnavalsvereniging d’Olde Waskupen een plaatjesboek uit over het ’s-Heerenbergse carnaval. De supermarkt wil daarmee voortborduren op de succesvolle reeks van voetbalplaatjesboeken, maar gaat dit nu doen met carnavalsplaatjes.
Het idee om een ‘plakplèètjes-album’ over het Waskupencarnaval te maken is afkomstig van Jeroen Bruil, de kanselier van d’Olde Waskupen. Hij sprak hierover met José Looman, bedrijfsleidster van de Coop-vestiging in ’s-Heerenberg, die het voorlegde aan haar organisatie, waar het idee goed werd ontvangen.
De pr-commissie van d’Olde Waskupen onder leiding van Michel Moll is vervolgens aan de slag gegaan om het idee met een paar mensen uit te gaan werken. Moll nam de leiding op zich en schakelde Frank Hendricksen van De Produktiemannen in voor de opmaak. De teksten – helemaal in het dialect – schreef Sjaak Reumer en hij wist ook adverteerders in de Waskupenkrant zo ver te krijgen om het boek te sponsoren door het plaatsen van hun logo’s.
De foto’s, het belangrijkste onderdeel van het plaatjesboek, werden aangeleverd door Theo Sommers, Ton van Vliet, Ed te Pas, Maaike Menting en IJsbrand Nijhof, die materiaal uit zijn archief beschikbaar stelde. De productie is in handen van Adfomedia in Duiven.
Als het album helemaal compleet is met alle ‘plakplèètjes’ geeft het een mooi overzicht over het Waskupencarnaval van ’s-Heerenberg. Men vindt daarin het ontstaan en de samenstelling van de vereniging en haar commissies, de grote en kleine Prins met hun beider gevolg, de grote en kleine Raad van Elf, de dansgardes, de oud-prinsen en beelden van het Waskupenfeest in buurten, straten en de horeca en veel groepen uit de optochten.
De albums worden in de week na de pronkzittingen van 4 en 5 november huis aan huis in ’s-Heerenberg verspreid. Supercoop-klanten van buiten ’s-Heerenberg kunnen een gratis exemplaar krijgen aan de kassa van de ’s-Heerenbergse vestiging. De plaatjesactie begint op maandag 14 november. Vanaf die datum ontvangen klanten bij elke tien euro aan boodschappen een zakje met een aantal plakplaatjes. Bovendien staat er wekelijks een aantal producten centraal, waarbij men extra setjes met plaatjes kan verkrijgen. De actie eindigt op zondag 8 januari 2017.