Opening spoorwegtunnel afronding Didams megaproject

DIDAM – Hoewel de nieuwe spoorwegtunnel in Didam al een paar maanden in gebruik is, wordt hij donderdagmorgen 22 januari pas officieel geopend. Gedeputeerde Conny Bieze, verkeerswethouder Tanja Loeff, Jan Mulder, regiodirecteur van ProRail, en leerlingen van de Brede School Zuid verrichten de openingshandeling.

Verkeerswethouder Tanja Loeff bij de start van de werkzaamheden aan de spoorwegtunnel vorig jaar.
Verkeerswethouder Tanja Loeff bij de start van de werkzaamheden aan de spoorwegtunnel vorig jaar.

Met de opening vindt de afronding plaats van het grootste infrastructurele project dat de gemeente ooit kende. De aanleg van de onderdoorgang op de kruising van de Kerkwijkweg en de Hengelderweg kostte liefst 17 miljoen, maar was onder andere noodzakelijk door de komst van de Zuidelijke Randweg. De rondweg moet het verkeer straks om het dorp leiden.

“Op dit moment rijdt vrijwel al het verkeer door Didam, wat met name bij drukte op de A12 en A18 tot opstoppingen in het centrum van het dorp leidt’’, zegt Loeff. “De komst van de rondweg moet dat probleem verhelpen.” De nieuwe weg zorgt samen met de bouw van een nieuwe wijk en school echter wel voor een enorme groei van het verkeer in het zuidelijke deel van Didam. “Met de aanleg van de tunnel is nu zowel voor de leerlingen als voor de bewoners een veilige passage met het spoor gecreëerd.”

Kruispunt
ProRail bouwde de tunnel in opdracht van de gemeente Montferland. Tegelijkertijd paste de gemeente de Hengelderweg aan. Waar eerst een rotonde lag, ligt nu een kruispunt waardoor het verkeer sneller kan doorstromen. Ook zijn er oversteekplaatsen voor fietsers en wandelaars gemaakt.

“Mensen vragen vaak waarom het kruispunt en de tunnel zo groot zijn’’, vertelt Loeff. “Daarmee sorteren we nu alvast voor op toekomstige ontwikkelingen. Zo is er rekening gehouden met de aanleg van dubbel spoor en de komst van de afrit van de A12 en eventueel de A15. Als dat allemaal doorgaat, neemt de verkeersdruk aan deze kant van het dorp nog verder toe en is er een weg nodig die dit aankan.”

Rondweg
De officiële ingebruikname van de tunnel loopt niet, zoals in eerste instantie wel werd verwacht, parallel met de opening van de gehele rondweg. Het eerste deel van de weg, tussen de Hengelderweg en Dijksestraat, is inmiddels gereed. De werkzaamheden aan het tweede deel, tot aan de Bievankweg, zijn echter nog in volle gang.

Afgelopen najaar ging de tunnel al open.
Afgelopen najaar ging de tunnel al open.

“Het natte weer nekt ons bij het resterende grondwerk”, legt Loeff uit. “Er moet bijvoorbeeld nog een stuk sloot met vierhonderd kuub grond worden ontgraven, maar dat is nu onmogelijk. Net als het aanbrengen van zogenaamde schanskorven. Half februari hopen we daarmee klaar te zijn. Daarna kunnen we de betonbanden plaatsen en de middengeleider trekken. Begin maart beginnen we dan met de aanleg van het asfalt en de fietspaden. Als het niet gaat vriezen, is de verwachting dat de hele rondweg begin april klaar is.”

De gemeente wilde echter niet zo lang wachten met de opening van de spoorwegtunnel. Ze vindt het namelijk belangrijk dat hierbij ook de provincie en ProRail aanwezig zijn. “De provincie is één van de stakeholders en heeft de aanleg van de tunnel mede mogelijk gemaakt”, zegt Loeff. “Daarvoor hadden wij zelf de middelen niet. Samen met de Stadsregio het ministerie en ProRail heeft ze een grote bijdrage in de kosten gedaan. Nu de tunnel klaar is, vinden we het dan ook belangrijk om samen met hen een passend slot aan het project te geven.”