NIEUW-DIJK – Verbinden en informeren, zowel online als offline. Dat zijn de belangrijkste doelstellingen van digiDIEK. Het nieuwe digitale dorpsplein van de Vereniging Leefbaar Nieuw-Dijk wordt zondag 13 maart officieel geopend. Met digiDIEK wil ze Nieuw-Dijk meer op de kaart zetten en de inwoners van het dorp nog dichter bij elkaar brengen.

“Van nature zijn we heel bescheiden”, vindt Robby de Reus, die samen met Willem Wolters de aanzet gaf voor het online dorpsplein. “Er gebeurt echter heel veel in Nieuw-Dijk. Zo hebben we een rijk verenigingsleven. De vraag was echter hoe we iedereen deelgenoot konden maken van al die activiteiten.”
Het meest logisch was om dat via een website te doen. De twee gingen daarom op zoek naar een buurtsite, die paste bij de doelstellingen van de vereniging. Daarbij stuitten ze op mijnbuurtje.nl. “Het sterke van dat concept is dat het vraag en aanbod ook offline bij elkaar brengt”, vindt Wolters. “Dat doet het door middel van zogenaamde buurtverbinders. Zij zijn de ogen en oren van het dorp. Een moderne versie van naoberschap. De website is daarbij ondersteunend.”
Opening
De afgelopen maanden werden de zeven buurtverbinders van Nieuw-Dijk opgeleid en getraind. Zondag krijgen ze voorafgaand aan de opening van digiDIEK, bij de start van de Elfstratentocht in Nieuw-Dijk, hun certificaten uitgereikt en kunnen ze aan de slag.
“Wij zorgen voor het face-to-facecontact”, vertelt Ceciel Raben, net als Wolters één van de buurtverbinders. “Dat is de kracht van digiDIEK. We zijn het aanspreekpunt voor mensen die niet weten waar ze met hun hulpvragen terecht kunnen. Maar we leggen op vrijwillige basis ook verbindingen tussen jong en oud en de verschillende verenigingen en instanties. De groep buurtverbinders en vrijwilligers bestaat daarom niet alleen uit ‘ouderen’. Er is ook een groot aantal jongeren vertegenwoordigd.”
Website
Daarnaast beheren de buurtverbinders de website www.digidiek.nl. Dat doen ze samen met een groep van ongeveer dertien vrijwilligers. De website bevat onder andere informatie over alle verenigingen, organisaties en ondernemers in het dorp. Verder zijn er hulpvragen te vinden en wordt het laatste nieuws en de agenda van het dorp op de site geplaatst.
“Iedereen kan zich aanmelden op de website en een eigen profiel aanmaken”, legt De Reus uit. “Dat hebben al 170 mensen gedaan. Ze kunnen zichzelf presenteren en nieuws plaatsen en blijven bovendien op de hoogte van alles wat zich in Nieuw-Dijk afspeelt. Door je aan te melden voor de buurtmail, krijg je dagelijks of wekelijks alle berichten toegestuurd.”
De website heeft eveneens als doel om mensen met elkaar in contact te brengen. “Jong en oud vinden elkaar zo makkelijker”, denkt Wolters. “Jongeren kunnen bijvoorbeeld hulp vragen bij hun studie of het vinden van een baan. Daarentegen kunnen ze ouderen weer helpen bij het installeren van Windows 10, het invullen van de meterstanden of vervoer naar de dokter. Het werkt drempelverlagend.”
Op die manier hopen de vrijwilligers van digiDIEK het dorp ook in de toekomst leuk en leefbaar te houden. “We moeten het met elkaar doen”, weet Raben. “Dit is straks de wereld. Door het zelf te doen met de hulp van anderen blijft Nieuw-Dijk een aantrekkelijk dorp om in te wonen. Het is leuk om daaraan mee te bouwen.”