’s-HEERENBERG – Het Kamarata Stradivarius Orkest onder leiding van Razvan Stoica heeft in de entreehal van kasteel Huis Bergh een prachtige uitvoering gegeven van het Stabat Mater van G.B. Pergolesi. De hoofdrollen in het door het Montferland Cultuurfonds georganiseerde concert werden vertolkt door sopraan Gloria Tronel en mezzosopraan Emanuela Salajan.
Met name Gloria Tronel maakte indruk met haar enorme stemgeluid, wat je niet verwacht van zo’n frêle jonge vrouw. Maar ook het optreden van Emanuela Salajan was indrukwekkend. Beide Roemeense zangeressen vertolkten het Stabat Mater van Pergolesi, misschien wel de meest bekende versie van dit lied, dat een cyclus van gezangen is over Maria, die vol van smart bij het kruis staat waaraan haar Zoon hing.
Het bijna één uur durende meesterwerk wist de volle zaal van Huis Bergh mee te voeren naar het verdriet van Maria, dat in twaalf delen wordt beschreven. Stabat mater dolorosa betekent: ‘Daar stond de moeder vol van smart.’ Wie de vertaling uit het programmaboekje volgde, kon het verdriet van Maria bijna in de muziek en de zang horen.
Pianoconcert
Na de pauze volgde het pianoconcert nr. 5 in F-Mineur van Johann Sebastian Bach vertolkt door Andreea Stoica. De Roemeense pianovirtuoos kreeg al op haar vijfde pianolessen van haar vader en startte op haar zesde met een opleiding aan het George Enescu conservatorium in Boekarest. In 1999 rondde zij haar studie af op de muziekuniversiteit in Boekarest en vervolgde haar opleiding in Amsterdam.
Zij treedt tegenwoordig op in de bekendste concertgebouwen in Europa en Amerika. Sinds 2014 maakt ze deel uit van het Kamarata Stradivarius Orkest. Het pianoconcert vertolkte Andreea met soms minimale begeleiding van het orkest, waardoor het virtuoze pianospel erg mooi tot haar recht kwam.
Vioolconcert
Concertmeester Razvan Stoica, die na Boekarest ook zijn studie vervolgde op het Koninklijk Conservatorium in Amsterdam, leidt het Kamarata Stradivarius Orkest zonder veel als dirigent op te treden. Dat komt ook doordat hij veelal als solist van het orkest fungeert. Dat was ook in ’s-Heerenberg het geval tijdens de vertolking van het Vioolconcert in A-mineur van Bach. Daar was duidelijk te horen wat voor een meester-violist Razvan Stoica is.
Het concert werd afgesloten met een vrolijke toegift, waarbij broer en zus Stoica met viool en piano de boventoon voerden. Het was bedoeld als dankjewel voor het ovationele applaus van het publiek.