DIDAM – De spoorverbinding tussen Zevenaar, Didam en Wehl ligt er deze zomer geen zestien, maar achttien dagen uit. ProRail heeft de megaklus, waarbij het spoor onder andere wordt verdubbeld over een lengte van vier kilometer, met twee dagen verlengd omdat er mogelijk nog bommen bij Zevenaar liggen.
Bij de voorbereidende werkzaamheden werden al vijf explosieven gevonden. Er bestaat een kans dat er nog meer worden aangetroffen, wat het werk aan het spoor vertraagt. “Het verwijderen van niet ontplofte explosieven kostte ons bij de voorbereiding veel tijd”, vertelt Marco Verkuil, bouwmanager bij ProRail. “Daarom hebben we nu een extra buffer ingebouwd van twee dagen.”
Tijdens de achttiendaagse, van donderdag 25 juli tot en met zondag 11 augustus, worden de reizigers met bussen vervoerd. In deze periode werkt Strukton Rail dag en nacht met groot materieel aan het verbeteren van het spoor. Naast de spoorverdubbeling vanaf station Didam tot aan station Zevenaar vernieuwt Strukton ook het bestaande spoor tussen Wehl en Didam. Houten dwarsliggers worden vervangen door betonnen die geluidsarmer zijn en langer meegaan. Ook vinden er aanpassingen plaats waardoor de treinen straks harder kunnen rijden.
Vernieuwingstrein
“Hiervoor gebruiken we een vernieuwingstrein (foto)”, zegt Verkuil. “Dit is een hele lange trein van 400 tot 500 meter lang die het oude spoor aan de voorkant optilt en achterin nieuw spoor legt. Daar beginnen we woensdagnacht mee.”
Daarnaast zijn er nog diverse andere werkzaamheden. Zo krijgen de overwegen op de Bievankweg, Spoorstraat en Dijksestraat in Didam nieuwe sporen en wegdekken. Bij het station in Didam wordt bovendien de wissel eruit gehaald, omdat die niet meer nodig is bij twee sporen. “Op een aantal plekken in Didam komen ook raildempers”, vertelt Aniek Poelhekke, eveneens bouwmanager bij ProRail. “Dat zijn blokken aan de zijkant van het spoor, die het geluid ongeveer drie decibel dempen.”
In Zevenaar wordt de spoorwegovergang aan de Babberichseweg gesloten vanuit veiligheidsoverwegingen. Met de realisatie van een fiets- en voetgangerstunnel wordt de straat autoluw en voor een deel ingericht als fietsstraat. Verkuil: “Daarnaast verdubbelen we de overweg aan de Ringbaan-Oost. Ook vinden er werkzaamheden plaats aan de bovenleidingen, kabels en leidingen, wissels, seinen, overwegbeveiliging en treinbeveiligingssystemen.
Testtreinen
“Op zaterdag 10 augustus gaan er van 16 tot 20 uur testtreinen rijden”, zegt Poelhekke. “Het spoor is dan toch afgesloten. Zo kunnen we voor de normale dienstregeling op maandag weer van start gaat eventuele fouten nog herstellen. Daarmee hopen we dat op 12 augustus de treinen weer goed rijden. In het verleden ging dat wel eens mis. Toch kan het op maandag en dinsdag iets minder soepel lopen. Het rijden met testtreinen is toch anders dan een dienstregeling met reizigers.” Na de testritten begint de afbouw van de onderdoorgang in Zevenaar. De verwachting is dat de werkzaamheden nog tot begin 2020 duren.
Bereikbaarheid
Met de spoorverbetering tussen Zevenaar, Didam en Wehl wil ProRail de bereikbaarheid van de Liemers en Achterhoek sterk verbeteren. Door de vernieuwing en verdubbeling van het spoor kunnen de treinen straks harder rijden, waardoor er op het traject Arnhem-Doetinchem een tijdswinst van twee minuten wordt behaald.
“Bij het overstappen telt iedere seconde”, weet Verkuil. “Dan is twee seconde best veel. Het is het verschil tussen je aansluiting naar het westen van het land net wel of niet halen. Daarmee verbetert de bereikbaarheid van deze regio enorm. Dagelijks maken er dan ook zo’n 21.000 reizigers gebruik van de spoorlijn Arnhem-Winterswijk. Die bereikbaarheid is voor ons de belangrijkste reden om deze enorme investering te doen. Al had dat niet gekund zonder de samenwerking met de provincie, gemeenten en Strukton.”
Meer informatie is te vinden op www.prorail.nl/projecten/zevenaar. Onder ‘downloads’ staat ook wanneer welke werkzaamheden plaatsvinden en welke overlast er kan worden ervaren.
Bekijk hieronder de video van een vernieuwingstrein: