Honderden Diemse, Diekse en Loilse schutters trekken deze week Europa in

NIEUW-DIJK/DIDAM – Deze week trekken weer honderden Diemse, Diekse en Loilse schutters Europa in. Om precies te zijn naar het Oostenrijkse Mondsee, waar van 30 augustus tot en met 1 september voor de 21ste keer het Europees Schutterstreffen (EST) plaatsvindt. St. Antonius Nieuw-Dijk is hier met de grootste groep vertegenwoordigd.

“Vanuit Nieuw-Dijk rijden er deze dagen ruim honderd schutters naar Oostenrijk”, weet Jhonny Amting. “De meeste verblijven op een camping op een paar kilometer afstand van het schuttersterrein. Maar er is ook een grote groep die een hotel heeft geboekt. Zondag lopen we allemaal mee in de optocht, waar we waarschijnlijk weer de grootste schutterij zijn. Ook schutterij St. Isidorus Oud-Dijk en schuttersgilde Loil-Vooruit lopen met vele schutters mee. Dat zijn net als wij trouwe Europa-gangers.”

Schutterij St. Antonius trok in 1996 voor het eerst Europa in. De reis ging destijds weliswaar niet zo ver, naar Haaksbergen, maar een nieuwe traditie was geboren. “Met een kleine delegatie vanuit het bestuur besloten we destijds het evenement te bezoeken”, vertelt Rein Derksen, die op dat moment voorzitter was van de Nieuw-Dijkse schutterij. “In Haaksbergen wilden we een indruk krijgen van de organisatie van zo’n groot schuttersevenement, omdat we een jaar later in Nieuw-Dijk het Landjuweel mochten organiseren. Dat was zo geslaagd, dat op zondag de hele schutterij naar Haaksbergen trok om ook te komen kijken, haha.”

Met ‘Diemse 7’ naar Polen

Na dat eerste bezoek aan een Europees schutterstreffen hadden de Diekse schutters de smaak te pakken. Twee jaar later ging de Europese tour daarom verder, dit keer een stuk verder, naar het Poolse Krakow. Voor dat evenement werden de handen ineen geslagen met de ‘Diemse 7’ schutterijen.

“In 1998 trokken we met drie bussen vanuit Didam gezamenlijk de Poolse grens over”, herinnert Marian Amting zich nog. “Henk Peters was op dat moment kringkoning en ik zijn koningin. Dat was al een belevenis op zich. Toen we op één van de dagen van het feestterrein afliepen, zijn we ook nog op een Poolse bruiloft beland. We werden uitgenodigd binnen te komen en met de gasten mee te eten en te drinken.”

Het meest memorabel was echter het EST twee jaar later in het Duitse Garrel. Hier schoot Harry Ketels zich als schutterskoning van St. Antonius tot Europees schutterskoning. “We waren toen maar met zo’n dertig schutters uit Nieuw-Dijk in Garrel”, zegt Derksen. “Zondag is er echter nog een bus vol op en neer naar Duitsland gereden om het feest mee te vieren.”

Campinggroep ‘de Smallestrasse’

Naar aanleiding van dat succes werd de groep Diekse deelnemers aan het internationale schutterstreffen nog groter. Drie jaar later, in 2003, voor de reis naar Vocklabrück in Oostenrijk ontstond zo ook de ‘nieuwe’ campinggroep ‘de Smallestrasse’. Zij trok vanaf dat moment elke drie jaar gezamenlijk Europa door. Sinds 2000 wordt het EST namelijk om de drie jaar georganiseerd.

“De groep bestond uit veertien personen, waarvan een deel aan de Smallestraat in Nieuw-Dijk woonde”, vertellen Henk en Ans Kraus. Zij zijn net als Derksen en Jhonny en Marian Amting al vele jaren trouwe EST-bezoekers. “Ook nu gaan we met campinggroep ‘de Smallestrasse’ naar Mondsee, al is de samenstelling van de groep wel iets veranderd. Tot en met zondag staan we samen met vele andere Diekse schutters op een camping op zo’n vier kilometer van het feestterrein.”

St. Isidorus Oud-Dijk

Daar treffen ze waarschijnlijk ook weer tal van schutters uit Oud-Dijk en Loil. Vanuit de buurtschap Greffelkamp en Didam reizen eveneens verschillende schutters naar Oostenrijk af, maar zij lopen zondag niet georganiseerd mee in de optocht. “St. Isidorus is met ruim vijftig schutters vertegenwoordigd”, vertelt secretaris Bas Loeters. Zijn eerste kennismaking met het EST was in 1992 in het Belgische Genk. “Toen trokken we vanuit Oud-Dijk echter nog niet mee. Dat gebeurde pas twee jaar later in het Duitse Medebach. Ik heb destijds het initiatief genomen om met de schutterij te gaan.”

Sindsdien is ook St. Isidorus een trouwe bezoeker van de EST. Loeters: “We gaan al jaren met de bus en huren dan op locatie een heel hotel af voor de schutterij. Dat is elke keer weer een groot feest en succes, dus dat doen we nu weer. Vrijdagochtend vertrekken we met 52 schutters naar Oostenrijk en maandag rijden weer terug naar Oud-Dijk.”

EST in 2033

En elke drie jaar, als Loeters met de bus weer naar huis rijdt, zegt hij tegen de andere schutters ‘dit kunnen wij ook, zo’n Europees schutterstreffen organiseren’. Inmiddels heeft hij dat idee met de besturen van de andere ‘Diemse’ schutterijen gedeeld. “Het afgelopen jaar is door een onderzoekscommissie geïnventariseerd of die wens de vader van de gedachte kan worden”, zegt hij. “In die commissie zijn bijna alle Diemse schutterijen vertegenwoordigd. Het komende najaar wordt er door de verenigingen waarschijnlijk een besluit genomen of we ons kandideren voor het EST in 2033. Dus wellicht hebben we het Europees schutterstreffen over negen jaar wel heel dicht bij huis.”

Foto: In 2018 vond het EST in het Limburgse Leudal plaats. Een grote delegatie schutters van St. Antonius uit Nieuw-Dijk bivakkeerde die dagen op scoutingterrein in het nabijgelegen Neer, waar de tenten werden opgeslagen.