’s-HEERENBERG – ’s-Heerenberg wil zich profileren als kasteelstad van Nederland. Om de stad op de kaart te zetten, gaan ondernemers, instellingen en de gemeente samenwerken. Dat doen ze onder de vlag van de stichting Kasteelstad ’s-Heerenberg, die onlangs op kasteel Huis Bergh officieel van start ging.
De voornaamste doelstelling van de stichting is het bevorderen van de leefbaarheid van ’s-Heerenberg. Hierbij wordt vooral de historie van de stad ingezet. “We willen de stad in al zijn aantrekkelijkheid laten zien”, zegt voorzitter Paul Peters. “’s-Heerenberg heeft onder andere door zijn kasteel heel wat te bieden voor de mensen die er komen, verblijven en recreëren. Maar het moet ook aantrekkelijk zijn om er te wonen en te leven.”
Zo wil de stichting met het promoten van de historische binnenstad in vijf jaar groeien naar 100.000 toeristen per jaar. Kasteelstad ’s-Heerenberg is daarbij een mooi uithangbord om de stad ook op de Duitse markt neer te zetten. “We willen bijvoorbeeld borden langs alle invalswegen en de autobaan plaatsen met ‘Kasteelstad ’s-Heerenberg’. In samenwerking met de VVV Montferland willen we bovendien nieuw promotiemateriaal ontwikkelen.”
Daarbij speelt de stichting onder andere in op de grote ‘grijze markt’. “Het weekendje weg is met name bij ouderen geweldig in”, weet Peters. “Dat is een markt die we kunnen aanboren. Die mensen fietsen bijvoorbeeld graag. Daar biedt ons bos- en grensgebied alle mogelijkheden voor. Bovendien hebben Zeddam en ’s-Heerenberg tal van hotelaccommodaties.”
Activiteiten
De stichting wil echter ook nieuwe activiteiten ontwikkelen en aansluiten bij bestaande activiteiten. Bij nieuwe initiatieven wordt onder andere gedacht aan wijnproeverijen, kasteeltuinconcerten, een whisky event en stadstoeren. “Wellicht kunnen toeristen straks een rit met paard en wagen naar de uitkijktoren in Stokkum maken”, zegt Peters. “Maar we kunnen ook wat betekenen voor het verenigingsleven. Als de organisatie van het Mechteld ten Ham weekend opslag nodig heeft, willen wij ze daarbij helpen om die te faciliteren.”
Daarmee wordt tevens een impuls gegeven aan de leefbaarheid van de stad. Want ondanks dat er de afgelopen jaren door de gemeente Montferland flink is geïnvesteerd in het centrum van ’s-Heerenberg, is er mede door de crisis leegstand ontstaan en zijn er diverse instanties vertrokken.
Peters: “Meer aanbod en faciliteiten leveren een positieve bijdrage aan de leefbaarheid van de stad. Een aantrekkelijke binnenstad nodigt namelijk ook eerder uit om hier te komen werken en wonen. Dit leidt tot een positieve spiraal, waarbij het voor zowel bestaande als beginnende ondernemers interessanter is een pand in het historische stadscentrum te betrekken.”