Petitie tegen uitbreiding zandwinning Gat van Roelofs

NIEUW-DIJK – Een aantal bewoners van de Pakopseweg in Nieuw-Dijk heeft woensdag bij de gemeente een petitie aangeboden tegen de uitbreidingsplannen van de zandwinning in het Gat van Roelofs. Ze zijn het niet eens met de locatie van het nieuw te bouwen werkdepot met klasseerinstallatie.

Een aantal bewoners van de Pakopseweg heeft bij de gemeente Montferland een petitie aangeboden tegen de uitbreiding van de zandwinning.
Een aantal bewoners van de Pakopseweg heeft bij de gemeente Montferland een petitie aangeboden tegen de uitbreiding van de zandwinning. Begin dit jaar lieten ze al weten het niet eens te zijn met de locatie van het werkdepot.

De petitie werd door ruim tweehonderd mensen uit Nieuw-Dijk, Didam en Beek ondertekend. Tijdens een extra informatieronde over de planontwikkeling vorige week dinsdagavond werden de laatste handtekeningen opgehaald. Volgens de bewoners zijn er betere locaties voor de klasseerinstallatie dan de hoek van de Pakopseweg en de Bievankweg, zoals de firma Roelofs, eigenaar van het watergat, voorstelt.

“Bijvoorbeeld locatie 2 uit de variantenstudie, nabij het gat van Heijting aan de kant van de Werfhout”, zeggen ze. “Daar is de overlast minder groot en kan het verkeer via de Oud-Arnhemseweg worden afgewikkeld. Wij willen het probleem niet verschuiven, maar we vragen wel of er een onafhankelijk onderzoek naar kan worden gedaan. Maar bovenal verzoeken we de gemeente om bestuurlijk af te wegen of zandwinning op deze schaal wel past en wenselijk is op deze plek.”

Verkeersveiligheid
De bewoners vrezen nu met name de verkeersveiligheid van de fietsers als er per etmaal zo’n 65 vrachtwagens af en aan rijden om het zand en grind te vervoeren. “Dat betekent dat er elke dag 130 vrachtwagenbewegingen over het fietspad langs de Bievankweg zijn.” Daarbij vinden ze dat de meters hoge klasseerinstallatie hun uitzicht bederft en voor de nodige geluidsoverlast zorgt.

Om de bewoners wat tegemoet te komen, is in het voorlopige plan het werkdepot iets opgeschoven naar het zuiden, verder weg van de bebouwing. Ook wil de provincie de Bievankweg aanpassen, een oversteek creëren voor de fietsers en een lus maken in het fietspad, waardoor vrachtwagens meer tijd en ruimte hebben om het fietspad over te steken.

“Wij hebben echter een onafhankelijk onderzoek laten uitvoeren door Veilig Verkeer Nederland en zij vindt deze maatregelen niet afdoende”, vertelt Emy Sloot, die op de andere hoek van de Pakopseweg en Bievankweg woont. “In haar ogen zou er ook een uitvoegstrook moeten komen op de Bievankweg, maar die past niet in het wegvak. Bovendien vindt ze de wijze van oversteken door de fietsers, zoals de provincie het wil, in de huidige situatie al gevaarlijk.”

De Vereniging Leefbaar Nieuw-Dijk (VLN) voorziet eveneens problemen met de verkeersveiligheid bij de huidige uitbreidingsplannen van de zandwinning. En dan met name door de zeven meter hoge geluidswal, die voor het werkdepot wordt geplaatst. “Nu kun je nog vrij van je afkijken als je van de Pakopseweg de Bievankweg oprijdt, maar straks is dat zicht helemaal weg”, weet Ronald Lenting van VLN. “Zo kan de vrachtwagenchauffeur de weg pas overzien als hij al met de neus van de wagen tegen het fietspad staat. Het zou goed zijn als de provincie hier ook een stopbord plaatst, zodat de fietsers te allen tijde voorrang hebben.”

Provincie
Volgens de provincie zijn al die extra maatregelen echter niet nodig. “U vindt 130 extra verkeersbewegingen veel”, zegt één van de verkeersdeskundigen. “Maar voor ons is dat heel weinig, het gaat niet om duizenden voertuigen. Het wordt hier wel drukker, maar niet zo druk dat we hele zware maatregelen moeten nemen.”