BABBERICH/MONTFERLAND – Het Babberichse re-integratiebedrijf Stichting Sent wil verder groeien. Begeleidt het bedrijf nu gemiddeld nog veertig cliënten, dat aantal moet de komende jaren verdubbelen. ,,We willen naar vijftig fte’’, zegt bestuursvoorzitter Pieter Bisselink. ,,Dat aantal ligt nu nog tussen de twintig en 25.’’
Stichting Sent is in 2012 opgericht om mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt en mensen die leven met een arbeidsbeperking te begeleiden naar betaald werk. In een bedrijfspand in Babberich biedt de stichting een werkomgeving, waar cliënten weer arbeidsritme kunnen opdoen. ,,Het is een moeilijke doelgroep’’, weet Bisselink. ,,Toch stroomt een groot aantal mensen na drie of zes maanden uit naar betaald werk.’’
Bisselink noemt Stichting Sent dan ook een succesverhaal, dat hij graag wil uitbreiden. Om dat te bereiken treedt de stichting vanaf nu meer naar buiten. Dat doet ze onder andere via een nieuwsbrief. De eerste werd vorige week donderdag in het gemeentehuis van Montferland gepresenteerd. ,,Het ontstaan van de stichting is mede door de gemeente Montferland tot stand gebracht’’, vindt Bisselink. ,,Samen halen we zichtbare resultaten, waardoor meer gemeenten zich gaan aansluiten. Inmiddels zijn dat er zeven.’’
De nieuwsbrief gaat naar alle colleges en gemeenteraden in de regio. Maar ook opdrachtgevers en bedrijven waar deelnemers naar kunnen uitstromen worden op de hoogte gebracht van de successen van Stichting Sent. ,,We willen ons meer profileren en een begrip worden in de Liemers’’, zegt Bisselink. ,,Daarvoor moeten we een professionaliseringsslag slaan. Ook willen we ons richten op een bredere doelgroep.’’
Zo komt er nu al één dag per week een klas van De Ziep naar Stichting Sent en zijn er inmiddels contacten met de reclassering, die mensen met een lichte taakstraf bij het bedrijf laat werken. ,,Maar wij zouden in de toekomst bijvoorbeeld ook taken van Wedeo kunnen overnemen. Niet dat we de hele groep aankunnen, maar het is wel mogelijk om een deel samen in te vullen. Al is dat nu nog niet aan de orde.’’