Start spoorverdubbeling Wehl, Didam en Zevenaar

DIDAM – Het spoor tussen Wehl en Zevenaar wordt over een lengte van 4,5 kilometer verdubbeld. Aannemer Strukton is inmiddels met de voorbereidende werkzaamheden voor de spoorverdubbeling gestart. Eind 2019 moet het dubbelspoor er liggen.

Om de start van de spoorverdubbeling te symboliseren plaatsen burgemeester Peter de Baat van Montferland, Ella Schadd-De Boer en Tjark de Vries een tweede kruis op een Andreaskruis. Een dubbelkruis geeft aan dat er twee sporen zijn.

Dit betekent dat de treinreizigers op het traject Arnhem – Doetinchem vanaf 2020 minder tijd kwijt zijn aan het reizen. Door de spoorverdubbeling kunnen de treinen sneller rijden, zijn er minder vertragingen en is er meer overstaptijd in Arnhem naar de treinen die onder andere richting de Randstad rijden.

De snelheid van de trein gaat tussen Wehl en Didam omhoog van 100 naar 130 kilometer per uur en tussen Didam en Zevenaar van 100 naar 120 kilometer per uur. “Daarbij kunnen de treinen elkaar straks ongehinderd passeren en hoeven ze in Didam niet meer op elkaar te wachten”, zegt gedeputeerde Conny Bieze.

Er is de provincie Gelderland veel aan gelegen om de mobiliteit vanuit de Achterhoek te vergroten. Bieze: “Om een nog snellere reistijd en een betere verbinding te realiseren, is er eigenlijk nog een stukje verdubbeling nodig tot Doetinchem. Daarom onderzoeken we de mogelijkheden voor een RegioExpres tussen Arnhem en Doetinchem. Daarmee kunnen we de reistijd met dertien minuten verkorten.” De provincie heeft hiervoor inmiddels 25 tot 30 miljoen euro gereserveerd.

Veiligheid
De spoorverbetering moet niet alleen leiden tot een betrouwbare dienstregeling voor de 21.000 reizigers, die dagelijks op dit traject gebruik maken van de trein, maar de aanpassingen moeten ook zorgen voor meer veiligheid. Zo willen de provincie en spoorwegbeheerder ProRail ook graag zoveel mogelijk onbeveiligde spoorwegovergangen sluiten.

“De beste weg is geen overweg”, zegt Dorothé Wennekendonk, directeur van ProRail. “Elk jaar hebben we hier namelijk te maken met 3600 geregistreerde bijna-ongelukken. Om ongelukken te voorkomen, sluiten we onbeveiligde overwegen, leggen we tunnels aan en geven we voorlichting.”

Tunnel
Zo is de sluiting van de spoorwegovergang op de Babberichseweg in Zevenaar onderdeel van de werkzaamheden. “Je kunt het je bijna niet meer voorstellen, maar vroeger was dit de grote doorgaande weg naar Duitsland”, vertelt Ella Schadd-De Boer, inmiddels oud-burgemeester van Zevenaar. “Nu wordt de overgang verkeersluw en leggen we een fiets- en voetgangerstunnel aan.”

Verder worden er bij alle overgangen borden geplaatst met de tekst ‘Wacht tot het rode licht gedoofd is. Er kan nog een trein komen’. Wennekendonk: “De spoorlijn in Zevenaar en Didam gaat van één naar twee sporen en inwoners moeten dus extra alert zijn bij het oversteken. Er kan straks namelijk ook vanaf de andere kant een trein aankomen. Daarom gaat ProRail extra voorlichting geven en stellen we aan scholen in de omgeving lespakketten beschikbaar.”

Buitendienststelling
Om alle werkzaamheden aan en rond het spoor te kunnen uitvoeren, wordt het treinverkeer twee keer een periode buiten dienst gesteld. In het weekend van 22 tot en met 25 februari gaat het spoor 52 uur dicht. In de vakantieperiode van 27 juli tot en met 11 augustus gaan de treinen er nog eens 16 dagen uit. De treinreizigers worden dan met bussen vervoerd.

“In deze periode gaan we onder andere aan de slag met de aanleg van de tunnel in Zevenaar”, zegt Tjark de Vries, directeur van Strukton Rail Nederland. “Hoe de volledige planning eruit ziet, weten we nu nog niet. Die wordt tijdens de bouwfase bekend.” Meer over de spoorverdubbeling tussen Wehl, Didam en Zevenaar is te vinden op de website van ProRail.