LOIL – Al bijna een jaar krijgen de leerlingen van de St. Jozefschool in Loil daltononderwijs. Onlangs werd dit gevierd met de opening van daltonbasisschool St. Jozef. Dat gebeurde met het onthullen van de nieuwe naam en het hijsen van de daltonvlag tijdens de traditionele tweejaarlijkse schoolmarkt.
Toch is het daltononderwijs daarmee in Loil nog niet officieel ingevoerd. “In het tweede schooljaar komt er een visitatiecommissie die kijkt of je aan alle eisen van het daltononderwijs voldoet”, zegt directeur Bart van der Ent. “Als dat zo is, krijgen we een daltonbordje en zijn we officieel een daltonschool. Dalton is een kwaliteitskeurmerk. Iedere vier jaar worden we opnieuw gevisiteerd.”
Van der Ent heeft een enorme passie voor het daltononderwijs. Toen hij ruim een jaar geleden in Loil begon, bracht hij zijn enthousiasme ook over op het schoolteam en de ouders. “Mijn passie is overgeslagen naar het team”, vertelt hij. “Dalton zit in ons DNA en zorgt ervoor dat school heel leuk is. Iedereen komt met een glimlach op school en gaat met een glimlach weer naar huis. De kinderen halen geluk uit wat ze al kunnen en plezier uit hetgeen ze nog leren.”
Kernwaarden
Daltononderwijs berust op de vijf kernwaarden ‘vrijheid in gebondenheid’, ‘zelfstandigheid’, ‘reflectie’, ‘samenwerken’ en ‘effectiviteit’. “Het is onze taak om het zelfbewustzijn van ieder kind te laten groeien”, legt Van der Ent uit. “Dat doen we door de kinderen niet meer te leiden, maar te begeleiden, te sturen waar nodig en los te laten waar het kan. Daarmee creëer je een grote mate van verantwoordelijkheid en zelfstandigheid bij de leerlingen.”
In de praktijk betekent dit dat de klassikale setting verdwijnt. In de school zie je allerlei samenwerkingsplekken voor kleine groepjes, stilteplekken voor kinderen die individueel willen werken en ronde tafels voor grote groepen, waaraan de leraar les geeft.
Van der Ent: “Hier wordt bijvoorbeeld om 10.30 uur een rekeninstructie gegeven. Wie daar bij wil zijn, gaat aan de ronde tafel zitten. Wie de stof al kent, gaat door waar hij mee bezig is. Periodiek vinden er coachgesprekken met de kinderen plaats, waarbij de leraar toetst of het wel goed gebeurt.”
Met de invoering van het daltononderwijs wil de St. Jozefschool zich profileren. Van der Ent hoopt daarmee ook de basisschool voor Loil te behouden. “Het dorp verdient een school”, vindt hij. “Die wil ik graag overeind houden. We hebben drie jaar om te bewijzen dat ons dat op deze manier lukt. In die periode wordt er ook niet meer gesproken over sluiting van die school.”
Nieuwe naam
Met het onthullen van de naam daltonbasisschool St. Jozef hoopt Van der Ent weer een nieuwe stap naar een mooie toekomst te hebben gezet. “We hebben daarbij bewust de oude naam St. Jozef behouden”, zegt hij. “Jozef was een timmerman, die huizen bouwde. Dit is het huis van de kinderen in Loil, die we nog lange tijd onderdak willen bieden.”